Maakunta- ja soteuudistusta valmistellaan täyttä häkää

Uudenmaan liiton hallitus valitsi jo viime marraskuussa maakunta- ja soteuudistuksen valmistelijat.

Eipä ole näkynyt mitään julkista hakua näihin erittäin tärkeisiin tehtäviin. Kuinka ollakaan uudenmaan liiton hallitus löysi kohdennetulla haulla tehtäviin mielestään pätevät henkilöt. Päättämässä oli myös kaksi vantaalaista poliitikkoa Jari Sainio sd ja Timo Juurikkala vihr.

Olisipa ollut hienoa nähdä Hesarissa työnhakuilmoitus: Etsimme paria intohohimoista tekijää, toista demokraattisen maakuntauudistuksen tekijäksi ja toista, julkista terveydenhoitoa arvostavaa sote uudistuksen arkkitehdiksi.

Eipä näkynyt, ei.

Maakuntauudistusta kokonaisuutena johtaa Markus Sovala valtiovarainministeriön virkamies. “Olen innostunut, kun pääsen tekemään jotain konkreettista” sanoo Sovala.

Mitähän hän tähän asti on tehnyt?

Sote-uudistuksen vetovastuu on Vantaan vammais- ja vanhuspalvelujen johtaja Timo Aronkydöllä.

Maakunta- ja sote-uudiskuksen vetäjät Uudellamaalla. Vasemmalla sote-vastaava Timo Aronkytö ja oikella maakunta-vastaava Markus Sovala.

Timo Aronkytö muistetaan aikaisemmin vantaan terveydenhuollon ylilääkärinä.

Tultuaan valituksi Aronkytö lausui:”Minulla on pitkä käytännön kokemus. Tiedän mitä lääkärit ja hoitajat ja sosiaalityöntekijät tarvitsevat tehdäkseen työnsä hyvin”

Uudistuksen valmisteluorganisation ( kuinkahan paljon porukka? ) tukena toimii Sitra (Suomen itsenäisyyden juhlarahasto).Sitraa luonnehditaan valmistelussa riippumattomaksi toimijaksi. Itselleni on jäänyt Sitrasta kuva yritysten etujen intohimoisena ajajana.

Valmisteluja kehutaan joka käänteessä läpinäkyviksi, mutta asiat kähmitään pienissä piireissä ja tietoa saa jos jaksaa kaivaa. Avoimuus on yhtä kaukana kuin päiväntasaaja.

 

Talouselämän haastattelussa Timo Aronkytö arvio, että ensi alkuun valinnanvapauden käynnistäminen tuo meille uusmaalaisille 100 – 150 milj. eur. lisälaskun.

Nyt alkavat kuulemma laskuharjoitukset, mistä se katetaan ja raha otetaan.

Saanko arvata: Yksi kohde on selvä, asiakasmaksut nousevat.

Aronkytö myös ennustaa, että joitakin terveysasemia joudutaan sulkemaan, ei kuitenkaan aloitusvuonna 2019, sulkemiset eli palvelujen huonontaminen aloitetaan vasta sen jälkeen.

Talouselämän haastattelussa Aronkytö toteaa myös: “Jukinen sektori vähän alihoitaa nyt, joten täytyy lisätä peruspalvelujen tuotantoa ja valikoimaa.

Melkoisesti sanottu mieheltä joka johti Vantaan terveyskeskusten toimintaa vuosia. Onko meillä ollut johtajia jotka ovat tahallaan ajaneet asiat tilaan, jolla luotiin edellytykset yksityisille terveydenhuollon yrityksille tulla ryöstämään kansan maksama ja kehittämä terveydenhoidon kivijalka. Sitähän yhtiöittäminen ja valinnanvapaus merkitsee.

Tarvitsemmeko tällaisia henkilöitä kehittämään terveydenhuoltoamme?

Soteen voi vielä vaikuttaa. Valtavasti viestejä hallituspuolueiden kansanedustajille. Julkinen lähi-, perus-terveydenhuolto tulee säilyttää ja sitä pitää kehittää kuntien toimintana. Erikoisairaanhoito leveämmille hartioille. Jos joku haluaa viedä rahojaan yksityisten terveysfirmojen kassaan se sallittakoon, mutta pidetään julkinen ja yksityinen sektori erillään toisistaan.

Veromarkkoja ei ole mitään syytä lähettää paratiisisaarille.

Julkinen pesee yksityisen mennen tullen kunhan sille annetaan tarvittavat resurssit. Alibudjetoinnilla on tietoiseti alennettu palvelun tasoa. Sen on loputtava. Ne toimihenkilöt jotka eivät halua kehittää julkista terveydenhoitoa ja palvella kansaa, tervemenoa yksityiselle.

Erkki Matinlassi

Vastaa