Vantaan ratikan työt käynnistyvät

Vantaan ratikan vastustajat masinoivat ylimääräisen valtuuston kokouksen 27.5.2025 kaataakseen Vantaan ratikan rakentamisen. Valtuusto päätti äänin 41-25 että ratikkkahanketta jatketaan. Niinpä Vantaan historian suurin yksittäinen investointi lähtee todella liikkeelle. Vankka julkisen liikenteen “selkäranka” rakentuu Mellunmäen ja Vantaan lentoaseman välille.

Ratikan hankalin ja kallein osa on pääradan alittaminen ja ratikan vilkkaimman aseman rakentaminen pääradan alle. Radan alittaminen vie ison osan vielä vahvistamattomasta ratikan kokonaiskustannuksesta, kokonaishinta tulee vahvistumaan syksyyn mennessä ja arvio on , että aikaisempi kustannusarvio 606 miljoonaaa euoa ei tule merkittävästi kasvamaan. Vantaan osuudeksi kustannuksista tulee runsaat 400 miljoonaa euroa. Pääradan alitus asemineen ja tunneleineen tulevat maksamaan yli 100 miljoonaa euroa. Alustavat työt radanalitustyömaalla ovat alkaneet.

Vantaan ratikan työt pääradan alittamiseksi ovat käynnistyneet Tikkurilan asemalla.

Ratikan rakentamisen sivutuotteena tehdään myös muita liikkumisen parantamiseen tähtääviä töitä. Esimerkiksi kävelyteitä ja pyöräteitä rakennetaan 60 miljoonalla eurolla.