Tikkurilan asema ja junaliikenteen aloittaminen täytti 160 vuotta. Helsinki-Hämeenlinna rautatie otettiin käyttöön vuoden 1862 alussa. Tikkurilan asemarakennus on säilynyt läpi vuosikymmenten. Asema toimii nykyään Vantaan museona. Tikkurilaan on aikojen kuluessa rakennettu parikin asemaa nykyisen museona toimivan rakennuksen jälkeen. Nykyisessä asemarakennus Dixissä on rautateiden palveluiden lisäksi runsaasti kaupallisia palveluita ja toimistotiloja. Nykyinen asemakompleksi on Suomen toiseksi vilkkain rautatiesema.
Raideliikenteen seuraava harppaus
Junaliikenne on sitten sen aloittamisen kehittynyt valtavasti. Seuraava merkittävä raideliikenteen harppaus on raitiotien saaminen Vantaalle. Suunnittella on Vantaan ratikan ensimmäinen reitti Mellunmäestä Hakunilan ja Tikkurilan kautta lentoasemalle. Ratikan suunnittelu on käynnissä ja rakennuspäätös on tarkoitus tehdä vuonna 2023. Muutamissa valtuustoryhmissä on voimakasta ratikan vastustamista. Raitiotiet ovat vankkaa, pikäkestoista lähiliikennettä, toivottavasti hanke saadaan rakennettua.