Vantaan bussilinjasto uusittiin

Vantaan bussilinjasto uusittiin 10.8. merkittävästi. Vantaalla liikennöivät HSL:n linja-autot saivat kolminumeroiset luvut. Uuden opettelemisessa menee jonkin aikaa. Joitakin uudistus saattaa hyödyttää, toisten arkeen uudistus ei kenties vaikuta juuri millään lailla. Uudistus vaikuttaa kuitenkin haittaavan varsin monen kulkijan arkea. Bussireittejä on muutettu ja joitakin linjoja on lakkautettu kokonaan. Vaarana onkin alueiden eriarvoistuminen.

Heinäkuussa avattuun Kehärataan on laitettu paljon rahaa. 10.8 alkaneella joukkoliikenneuudistuksella halutaankin varmistaa, että Kehärataa myös käytetään (paitsi aamuyöllä, noin 02-04 välillä, jolloin juna ei kulje). Tähän saa tottua myös kehäradan varsinainen kohderyhmä, lentoasemalle matkustavat. Vanha tuttu lentokenttäbussi 61 muuntautuu numeroksi 562 (toisin sanoen 61 ja 62 palaavat jälleen yhteen joidenkin vuosien erossa olon jälkeen). 562 ajaa Aviapolikselle asti, josta lentoasemalle haluavien on vaihdettava junaan.

Silmiin on myös pistänyt vihakirjoittelu niin sanottuja “häiriökäyttäytyjiä” kohtaan, joita Kehäradan pelätään tuovan tullessaan. Vuonna 2013 Helsingin Sanomissa uutisoitiin, kuinka vaarana on, että asunnottomat kävisivät lentoasemalla yöpymässä. Vuonna 2014 oltiin huolissaan ”häiriköistä” ja kerjäläisistä. Kesäkuuhun 2015 tultaessa uhkatasoa oli jo hieman laskettu. On aina älyllisesti helpompaa miettiä, kuinka suojautua eri-arvoisuudesta ja oleskelupaikkojen puutteesta johtuvaa liikkuvuutta ja levottomuutta vastaan. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Uudistuksesta tullaan vielä puhumaan. Toivotaan, että tullaan puhumaan myös siitä, onko Kehärata suunniteltu vain tietynlaiselle tulotasolle. Uskotaan ja toivotaan, että ei. Uskotaan myös kaikesta huolimatta, että asukkaita kuunnellaan ja linjoja tullaan vielä rukkaamaan. HSL liikutti meitä taannoin tarinakampanjallaan. Toivottavasti vantaalaisten palautekampanja liikuttaa HSL:ää.

Vastaa